No-Fly-Zones

De door de ILT te bepalen autoriteiten (bijvoorbeeld politie, brandweer, defensie, ILT zelf, LVNL, Eurocontrol enz) kunnen als zodanig in ons UTM inloggen en zowel statisch als dynamisch een No-Fly-Zone instellen. Dit kan voor verschillende luchtlagen. Een Natura2000 beheerder kan bijvoorbeeld een No-Fly-Zone instellen tussen 0 en 40 meter, voor een periode van 1-3-2020 tot 22-5-2020 voor een geografische oppervlakte met coördinaten .... Dat kan hij doen voor alle drones, maar dat kan ook met uitzondering van drones met een AED aan boord. Of met uitzondering van drones die weinig geluid maken (gliders).

Ander voorbeeld: Er is een serieuze aanrijding gebeurd op kruising straat A met straat B. Politie en andere hulpverleners gaan er naar toe en stellen een dynamische No-Fly-Zone in voor alle drones van 0 tot 50 meter met een diameter van 1 km rondom het ongeluk, voor een periode van 3 uur.

Extra toevoeging

Een extra toevoeging aan ons UTM is de mogelijkheid van grondbezitters en onroerend goed eigenaren om wensen t.a.v. drones over hun eigendom aan te geven. Uit jurisprudentie over eigendomschap van lucht boven een eigendom blijkt dat tot 20 meter boven een gegund object het redelijk is dat die lucht behoort tot de eigenaar. In ons UTM kan men inloggen en de wensen aangeven wat wel of niet mag boven hun eigendom. Enige voorbeelden:

1) Alle drones mogen overvliegen, maar niet met een camera in het visuele spectrum aan en met een lagere geluidsproductie op grondniveau van 60 dB. Dit met een maximumsnelheid van 15 m/s.

2) Over onze tuin mogen alleen pakjes drones vliegen en deze mogen ook hun pakje laten neerleggen.

3) Mijn tuin mag gebruikt worden voor VTOL in noodgevallen. De eigenaar mag zijn drone en lading op komen halen tegen vergoeding van €x,xx binnen 30 dagen. 

Ook allerlei combinaties kunnen als wens worden doorgegeven in ons systeem.

No-Fly-Zones

In ons UTM kunnen allerlei soorten No-Fly-Zones gedefinieerd worden en geven we real-time advies aan drone piloten, of tijdens U3 of U4 sturen we drones bij zodat er niet illegaal gevlogen wordt.

No-Fly-Zones reiken ook niet tot aan de hemel, maar kunnen gedefinieerd worden voor bepaalde luchtlagen. Als voorbeeld, maar ter beoordeling aan de ITL of LVNL: Een pakjesdrone mag best tot 40 meter vliegen in een aanvliegroute voor vliegtuigen naar een vliegveld. Maar niet … sec voor- en nadat er een vliegtuig vliegt. Door koppeling met het lokale ATM is dit softwarematig te regelen.

RemoteID

Om e.e.a. in goede banen te leiden moeten drones buiten de open-categorie een RemoteID device aan boord hebben dat niet alleen real-time GNSS (=GPS) coördinaten stuurt, maar ook commando's van ons UTM verwerkt. Aan deze technologie wordt op dit moment gewerkt en rond April verwachten we een prototype beschikbaar te hebben. De technologie kan eenvoudig in nieuwe CE te certificeren drones ingebouwd worden of extern aan vele bestaande drones toegevoegd worden. We streven naar een GNSS nauwkeurigheid van 50 cm (in 3D), maar bij drones uit de specifieke classe kan dat naar 5 cm door gebruik van grond RTK.