Omgaan met het normale vliegverkeer

Drones vliegen normaal op maximaal 120 meter boven het grondoppervlak. Daar vliegen meestal geen vliegtuigen. Echter, de hoogste berg in Nederland is de Vaalserberg en die is 322 meter hoog. Daar komen drones dus haast 450 meter in de lucht. Goede interactie met het normale vliegverkeer via het huidige ATS-B netwerk en vanaf 2021 het nieuwe controle netwerk, is essentieel. Daarom integreren we alle vliegbewegingen boven het grondgebied waar ons UTM actief is met ons systeem. Zelfs de aangrenzende 50 km (of andere afstand in overleg met de LVNL/Eurocontrol) om vliegtuigen aan te zien komen.

Een mogelijke technische implementatie is een dynamische No-Fly-Zone in te stellen voor elk vliegtuig dat lager dan 120 meter vliegt, zodat drones automatisch daar niet vliegen.

Daarnaast krijgt Luchtverkeersleiding Nederland een controle interface met ons systeem. Daardoor kunnen luchtverkeersleiders drones even laten wachten, ze een andere koers of hoogte laten vliegen, laten landen op een VTOL spot, of een andere gespecificeerde actie laten ondernemen. Dat kan per drone, maar ook met alle drones in een bepaald gebied. Ons systeem zal volledig volgens de ConOps regels van Eurocontrol werken en meer.